Glasvezelnetwerk

Je huurwoning en de werkzaamheden

De aanleg van het glasvezelnetwerk in de Hoeksche Waard is in volle gang. Om ervoor te zorgen dat iedereen straks gebruik kan maken van een snel en betrouwbaar internetnetwerk, zijn en worden er werkzaamheden uitgevoerd. Bij je in de stoep, in of aan je woning of in de voor- of achtertuin. Iedere woning of appartement moet straks een glasvezelaansluiting hebben. Nu is de aanleg voor een aansluitpunt gratis, later kunnen er, afhankelijk van de netwerkbeheerder, (aanzienlijke) kosten aan verbonden zijn. De aanleg voor het maken van een aansluitpunt is voor alle huurwoningen verplicht.

De glasvezelbeheerder zorgt met de aannemer voor de aanleg en aansluiting

En is dé organisatie waar je als huurder mee te maken krijgt. Zij informeren je over de werkzaamheden en de mogelijkheden tot het afsluiten van een abonnement via één van hun providers. Zij doen dit met toestemming van de Gemeente Hoeksche Waard. Wij zijn daar als jouw verhuurder op de achtergrond bij betrokken. 

Dit is glasvezel

Glasvezel is een netwerk van kabels voorzien van vezels van glas die zo dun zijn als haar. Deze worden gebruikt om op een supersnelle en betrouwbare manier gebruik te maken van het internet. Door heel Nederland liggen hiervoor kabels in de grond. En deze kabels worden, of zijn inmiddels, ook bij jou in de buurt gelegd. Zo kun je, als je hiervoor kiest, straks of in de toekomst gebruik maken van het snelle, digitale netwerk.

Om gebruik te maken van het netwerk is een abonnement nodig

Het afsluiten van een abonnement is niet verplicht en regel je zelf met een provider via de netwerkbeheerder. Laat je je aansluiten? Dan is het goed om te weten dat je daarvoor onze toestemming niet nodig hebt.

De aansluiting bepaal je niet altijd zelf

De aanleg van het aansluitpunt en het aansluiten op het netwerk gaat via de meterkast of buitenmuur. Afhankelijk van het type woning waarin je woont, worden er andere werkzaamheden uitgevoerd. Jouw hulp is hiervoor nodig.

Woon je in een appartementencomplex? Dan is jouw medewerking zeker nodig! Oók als je geen abonnement afsluit.

In appartementencomplexen geldt voor de aansluiting iets anders. Er zijn twee mogelijkheden, namelijk: een aansluiting via de meterkast of via de buitenmuur.

Als eigenaar van een wooncomplex hebben wij de glasvezelprovider toestemming gegeven om hun werkzaamheden door de aannemer uit te laten voeren.

  • Via de meterkast
    Om alle huurders, nu of in de toekomst, gebruik te kunnen laten maken van het glasvezelnetwerk is er iets meer nodig. Je bepaalt nog steeds zelf of je wel of geen abonnement afsluit. Maar voor een aansluiting is het noodzakelijk dat, zolang er nog een etage boven je ligt, de ondergelegen woningen in ieder geval toegang moeten geven tot de meterkast. Ook als er door deze bewoners geen abonnement wordt afgesloten. De reden hiervoor is dat de aansluiting van de kabels buiten het complex aangesloten moet worden via de meterkast(en) van de ondergelegen woonlaag. Via deze meterkast(en) kan de kabel voor de aansluiting doorgetrokken worden naar de bovenliggende woonlagen.

    Huur je een woning op de onderste woonlaag? Weet dan dat de aannemer bij je op bezoek komt om deze werkzaamheden uit te voeren. Wanneer dat is, dat weten wij niet. De aannemer zorgt dat jij over de werkzaamheden en het moment waarop deze gebeuren, geïnformeerd wordt. Voor de uitvoering van de werkzaamheden moet je thuis zijn. Dat dit mogelijk lastig of hinderlijk voor je is, begrijpen wij. Maar alleen met jouw medewerking kan iedereen die dat wil, nu en in de toekomst, in je wooncomplex gebruik maken van het glasvezelnetwerk. Wij en je bovenburen rekenen op je begrip en medewerking.
     
  • Via de buitenmuur
    De aansluiting kan soms ook via de buitenmuur gebeuren of je nu wel of niet voor een abonnement kiest. Dit gebeurt alleen als de aansluiting of doorvoer via de meterkast niet mogelijk is. De aansluiting van het glasvezelnetwerk gebeurt dan via de buitenmuur naar het CAI punt toe. Voor deze werkzaamheden moet de aannemer bij jou in de woning zijn.

Woon je in een wooncomplex met koop- en huurappartementen (VVE)?

Dan gebeuren de meeste werkzaamheden net als hierboven omschreven. De aansluiting in jouw meterkast wordt standaard ook gedaan. De aannemer maakt hiervoor een afspraak met je. Of je nu wel of geen abonnement afsluit. Sluit je een abonnement af? Dan kun je direct van deze dienst gebruik maken. Bij geen abonnement, gebeurt er naast de werkzaamheden voor het aansluiten niets. Met jouw VvE zijn deze afspraken gemaakt. Wij als eigenaar van een deel van de appartementen gaven hiervoor onze toestemming.

Woon je in een ander type woning of heeft u een bedrijfspand?

En neem je een abonnement bij een provider? Dan pas zorgt de netwerkbeheerder voor de aansluiting in je woning of bedrijfspand. Hiervoor worden aparte afspraken gemaakt door de netwerkbeheerder. Neem je geen abonnement? Dan zijn er geen werkzaamheden nodig in je woning of bedrijfspand.

Kort samengevat

De netwerkbeheerder is verantwoordelijk en zorgt voor                          de aanleg van het glasvezelnetwerk.
  de (mogelijke) aansluiting in je woning.
  alles rondom een abonnement via een provider.
  de communicatie rondom de aansluiting naar jouw meterkast/via de buitenmuur. 
   
Als huurder kies je zelf of je wel of geen abonnement afsluit. 
  verleen je altijd jouw medewerking.
   
HW Wonen

heeft toestemming gegeven aan de glasvezelprovider om de aansluitingen aan te brengen via de gevel of meterkast(en) van alle woonlagen van de wooncomplexen.

  heeft met de Vve's afspraken gemaakt over de aansluiting in de woningen in deze wooncomplexen. 
  is géén opdrachtgever voor de aanleg van het glasvezelnetwerk en de daarbij behorende werkzaamheden en communicatie hierover. 

Neem altijd contact op met E-Fiber/ODF als

Je vragen, klachten of opmerkingen hebt over:
• de aanleg van het glasvezelnetwerk;
• de werkzaamheden in of aan je woning;
• de aansluiting in je woning voor een abonnement.

E-Fiber/ODF bereik je via 088-1633633 of infoopendutchfibernl. Meer informatie vind je ook op hun website.

De kabels van E-fiber/ ODF herken je veelal aan de paarse of donkergroene kleur.

Neem altijd contact op met Glaspoort als

Je vragen, klachten of opmerkingen hebt over:
• de aanleg van het glasvezelnetwerk;
• de werkzaamheden in of aan je woning;
• de aansluiting in je woning voor een abonnement.

Glaspoort bereik je via 088-6601550. Meer informatie vind je ook op hun website.

De kabels van Glaspoort herken je veelal aan de oranje kleur.