Geen objecten gevonden

Dichter bij de klant geeft inzicht in benodigde competenties van medewerkers

Publicatiedatum: 08-06-2022

Als medewerker bij HW Wonen heb je naast een leuke en uitdagende baan veel meer mogelijkheden. Zo kun je je bijvoorbeeld opgeven als Wachtdienstmedewerker. Onze collega Marion Walenboer van P&O vervult deze rol. Zij vertelt je waarom ze heeft gekozen voor deze nevenfunctie en deelt haar meest bijzondere momenten.

"6 keer per jaar ben ik buiten kantoortijd het aanspreekpunt voor huurders, politie en brandweer als het gaat om spoedreparaties en onverwachte noodsituaties. Het is niet de eerste keer dat ik dit doe. Als adviseur Personeel en Organisatie heb ik veel contact met de (interne) klant, maar nauwelijks met de huurders ‘buiten’. Als wachtdienstmedewerker ben ik af en toe weer in ‘het veld’. Hierdoor weet ik beter wat er speelt en leeft onder de huurders, maar ben ik ook beter op de hoogte van eventuele relevante ontwikkelingen en processen op de werkvloer. Deze kennis en ervaring neem ik uiteindelijk ook weer mee in mijn functie als P&O adviseur en de werving en selectie van nieuwe collega’s. Waar krijgen onze medewerkers mee te maken en welke competenties passen hierbij? Die benadering vind ik heel waardevol.”  

Hecht team

9 enthousiaste collega’s vormen samen de wachtdienst. “Aan het begin van het jaar wordt het rooster gemaakt. Je hebt ongeveer om de 7 weken wachtdienst, maar je kunt natuurlijk altijd een keer onderling ruilen. We zijn een hecht team en we hebben onderling leuk contact met elkaar. Er is een groepsapp waarin we vragen kunnen stellen en werken veel samen. Iedereen is erg betrokken en actief. We dienen hetzelfde doel: de huurder zo goed mogelijk op weg helpen.”

Code rood

Een kapotte kachel of iemand die zich buiten gesloten heeft. Over het algemeen verlopen de avonden en nachten rustig. Behalve tijdens de storm in februari. Precies toen ik wachtdienst had, raasde Eunice over ons land, 1 van de zwaarste stromen sinds 1970. Er kwamen ongeveer 300 meldingen binnen, variërend van waterschade en vallende dakpannen tot afgewaaide dakgoten. Maar ook veel verontrustende telefoontjes van vooral oudere huurders die bang waren. Ik geef informatie en advies, verwijs huurders eventueel door naar de verantwoordelijke partner of overleg met een collega die vervolgens bij de betreffende huurder langsgaat. Gelukkig komt zo’n extreme storm niet vaak voor, maar we hebben wel geleerd dat we ons hier als organisatie in het vervolg beter op moeten voorbereiden. We hadden in de ochtend nog wel extra overleg gehad met de aannemers en ik had alle noodnummers paraat, maar dit bleek niet voldoende. Dit nemen we mee in de evaluatie.”  

Bedankje

“Huurders reageren heel verschillend. Zo belde een man boos op over de lekkage bij zijn moeder. Op zo’n moment reageert iemand vanuit zijn emotie. Hij was bezorgd en dat is logisch. Gelukkig zijn mensen ook vaak dankbaar, niet alleen op het moment zelf, maar ook achteraf. Na de storm kreeg het KCC een telefoontje van een huurder die ‘die aardige mevrouw’ wilde bedanken. Dat was ik. Het is misschien een klein gebaar, maar dit voelt ontzettend goed. Zelfs al krijg je 300 telefoontjes, je moet altijd kalm blijven en de huurder het gevoel geven dat hij gehoord wordt.”

Kom bij ons werken!

Op dit moment hebben wij verschillende vacatures. Interesse in een van deze functies? Je vindt ze hier.

Deel deze pagina