De huur betalen. Voor veel mensen is het gelukkig geen probleem, maar helaas zijn er ook situaties waarbij het niet altijd lukt. Onze medewerkers van de afdeling Huurincasso staan dan voor je klaar. “Niet om te oordelen, maar om te helpen”, benadrukt Debbie. “We doen er alles aan om een huisuitzetting te voorkomen.”
Debbie werkte eerst als verhuurmakelaar bij HW Wonen en sinds juni 2023 als medewerker Huurincasso. Waar ze in het verleden vooral bezig was met het ‘verhuurklaar’ maken van woningen, richt zij zich nu meer op de menselijke kant van ons werk. “Mensen echt helpen, om ergere problemen te voorkomen. Dat is dankbaar werk, maar soms ook pittig”, stelt zij. Hier weet Nancy alles van af. Zij vertelt: “Ik werkte hiervoor bij een deurwaarder. Ik kwam pas aan het einde van een traject in actie. Dan zijn de problemen vaak groot en dat gun ik niemand. Nu sta ik aan het begin van het traject. Juist om te voorkomen dat de deurwaarder langs moet komen.”
Tijdige hulp moet erger voorkomen
“Door op tijd met mensen in gesprek te gaan, voorkomen we dat de problemen, in dit geval de huurachterstand, erger wordt”, vertelt Nancy. “We komen heel snel in actie. Een maand achterstand is vaak nog te overzien. Maar als het oploopt, wordt het voor mensen steeds lastiger uit de schulden te komen.” “Wij zijn vaak niet de enige”, vult Debbie aan. “Als iemand de huur niet betaalt, is de kans groot dat ook andere rekeningen blijven liggen, zoals die van de energieaanbieder. We willen zo snel mogelijk achterhalen wat er aan de hand is. Soms kan iemand één keer de huur niet betalen en kan een betalingsregeling het probleem oplossen. Helaas is het niet altijd eenmalig.”
Contact is belangrijk
“Wij doen er alles aan om in contact te komen met de huurder”, benadrukt Nancy. “We bellen, sturen brieven, appen en gaan langs.” “Dat laatste is reden om niet herkenbaar op de foto te willen”, vult Debbie aan. “De buren hoeven niet te weten dat er iemand van Huurincasso is langs geweest. Dit onderwerp ligt heel gevoelig. Door schaamte stapelen problemen zich op en durven mensen geen hulp te zoeken. Geloof me, dat is nergens voor nodig. Het kan iedereen overkomen en wij oordelen niet. Wij zijn er om te helpen.” Nancy benadrukt dat mensen ook altijd zelf contact op kunnen nemen. “Voorkomen is beter dan genezen.”
Uitzetting voorkomen
“Helaas lukt het niet altijd om contact te krijgen”, vervolgt Nancy. “In dat geval zoeken we de samenwerking op met met het team ‘Vroeg Eropaf’ van de gemeente. Zij ondersteunen mensen bij het oplossen van betaalachterstanden door opnieuw te bellen, brieven te sturen en langs te gaan. Ook werken we samen met organisaties in de zorg- en welzijn. Een huurachterstand kan meerdere oorzaken hebben. Denk aan een echtscheiding, werkeloosheid of verslaving. Een traject duurt soms maanden en meestal komen we tot een oplossing, maar helaas komt het heel soms aan op ontruiming.” “Dat is voor niemand leuk”, weet Nancy dankzij haar ervaring bij een deurwaarderskantoor. “Je wilt iemands veilige omgeving niet ontnemen. Maar als iemand alle geboden hulp weigert en keer op keer de fout in gaat, is dat uiteindelijk de eigen verantwoordelijkheid.”
Problemen met betalen van de huur?
Neem dan het liefst zo snel mogelijk contact met ons op via (0186) 899 899. Kijk voor meer informatie op hwwonen.nl/achterstand.
"We helpen mensen om erger tevoorkomen"
