Wanneer is iets spoed?
Als het echt niet kan wachten tot de volgende ochtend of na het weekend. Een grote lekkage, brand of stormschade aan de woning bijvoorbeeld. In dit soort situaties is het belangrijk dat we snel zicht hebben op de ernst van de situatie en zo snel mogelijk met een oplossing komen. Een losse dakpan kan misschien wel wachten, maar niet als dit mogelijk leidt tot een onveilige situatie. Als er sprake is van een noodsituatie bel je natuurlijk altijd eerst 112.
Wat is géén spoed?
Een druppelende kraan of een lekke sifon onder de wastafel. Dit is vervelend, maar kun je eenvoudig zelf tijdelijk oplossen, bijvoorbeeld door er een emmer onder te plaatsen. Een kapotte lamp op de galerij is ook geen spoed. Dit is natuurlijk net zo goed vervelend en zorgt misschien zelfs voor een onveilig gevoel, maar kan vaak wachten tot de volgende werkdag.
Bij wie kun je terecht?
Voor spoedreparaties bel je altijd naar ons, maar hierop zijn enkele uitzonderingen. Bij glasschade, een verstopping of kapotte cv kun je direct contact opnemen met één van onze partners (zie de achterkant van dit magazine voor de telefoonnummers).
Is de stroom uitgevallen?
Controleer dan eerst of dit voor de hele straat geldt. Bel in dat geval Stedin via 0800-9009. Is jouw woning de enige woning in de straat zonder stroom, doe dan de stekkerproef. Meer informatie hierover staat op onze website: bit.ly/reparatiemelding.
Wat doet de wachtdienst?
Het team wachtdienstmedewerkers bestaat uit collega’s die overdag een gewone functie hebben. Om de beurt hebben we een week wachtdienst. Na werktijd wordt ons algemene nummer doorgeschakeld naar één van de wachtdienstmedewerkers. Veel zaken regel je trouwens ook eenvoudig online via Mijn HW Wonen, ook reparatieverzoeken die geen spoed hebben.
In een noodsituatie gaan we naar de locatie
Als wachtdienstmedewerker staan we dag en nacht klaar om mensen te woord te staan en verder te helpen. Vaak gaan we zelf direct naar de locatie toe en waar nodig schakelen we de hulpdienst(en) en/of collega’s in. Een noodsituatie heeft vaak een grote impact op de bewoners.
Dan is het fijn als er iemand van ons aanwezig is, want we kennen onze bewoners en meestal kennen zij ons. Bewoners voelen zich dan gezien. Dat is in dit soort situaties extra prettig. Ik vind het wachtdienstwerk een mooie aanvulling op mijn andere werkzaamheden. Hiermee kan ik nog meer invulling en betekenis geven aan onze ambitie ‘Hart voor de klant’.
Wat is spoed en wie staan er voor je klaar in geval van nood?
Buiten werktijd zijn we altijd bereikbaar voor spoedsituaties. Maar wat verstaan we nu precies onder spoed? Onze collega Ricardo Verheij vertelt je hier graag meer over. Naast zijn werk als wijkbeheerder zijn wachtdiensten onderdeel van zijn werk.
